Kiire luo illuusion tehokkuudesta
Miltä kuulostaa ajatus kiireettömästä
työpäivästä? Kun sinulta on kysytty ”Mitä kuuluu?”, milloin viimeksi olet
vastannut ”Todella hyvää, ei ole yhtään kiire!”? Tällainen vastaus ei tunnu
olevan edes hyväksyttävä, sillä se antaa kuvan laiskottelevasta, vastuuta
kaihtavasta työntekijästä. Tämä mielikuva pitäisi rikkoa ja pian!
Kiire luo illuusion tehokkuudesta. Tämä on
helppo selittää hukka-termin avulla, joka on lähtöisin
lean-johtamisfilosofiasta. Lean-kirjallisuudessa hukalla tarkoitetaan sellaista
työvaihetta, joka ei lisää arvoa asiakkaalle. Teemme siis turhaa työtä. Myös
turha työvaihe on mahdollista tehdä nopeasti ja tehokkaasti. Vielä tehokkaampi
tapa olisi kuitenkin olla tekemättä turhaa työtä. Usein työntekijä itse ei voi
välttää ainakaan kokonaan turhan työn tekemistä. Esimerkiksi työntekijä ei voi
olla tekemättä työvaihetta, joka on turha, mutta joka perustuu lainsäädäntöön.
Samalla tavalla työntekijä ei voi välttää turhaa työtä, joka johtuu esimerkiksi
työtiloista ja -välineistä. Meiltä työntekijöiltä menee paljon aikaa hukkaan muun
muassa huonon viestinkulun vuoksi, mihin saattaa vaikuttaa toimimaton
työympäristö.
Oli syy kiireeseen mikä tahansa, kiireestä pitäisi pyrkiä eroon vähentämällä hukkaa eli turhaa työtä. Kiirettä ei pystytä poistamaan tekemällä samoja asioita nopeammin. Työympäristö ja -välineet voivat auttaa hukan poistossa eli kiireen vähentämisessä. Työympäristöä ja -välineitä kehittämällä on jo parannettu teollisuudessa työn tuottavuutta, joten miksi tämä ei olisi mahdollista myös tietotyön osalta?
(cc) Jaime Fearer
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti