torstai 9. huhtikuuta 2015

Kiire luo illuusion tehokkuudesta

Miltä kuulostaa ajatus kiireettömästä työpäivästä? Kun sinulta on kysytty ”Mitä kuuluu?”, milloin viimeksi olet vastannut ”Todella hyvää, ei ole yhtään kiire!”? Tällainen vastaus ei tunnu olevan edes hyväksyttävä, sillä se antaa kuvan laiskottelevasta, vastuuta kaihtavasta työntekijästä. Tämä mielikuva pitäisi rikkoa ja pian!

Kiire luo illuusion tehokkuudesta. Tämä on helppo selittää hukka-termin avulla, joka on lähtöisin lean-johtamisfilosofiasta. Lean-kirjallisuudessa hukalla tarkoitetaan sellaista työvaihetta, joka ei lisää arvoa asiakkaalle. Teemme siis turhaa työtä. Myös turha työvaihe on mahdollista tehdä nopeasti ja tehokkaasti. Vielä tehokkaampi tapa olisi kuitenkin olla tekemättä turhaa työtä. Usein työntekijä itse ei voi välttää ainakaan kokonaan turhan työn tekemistä. Esimerkiksi työntekijä ei voi olla tekemättä työvaihetta, joka on turha, mutta joka perustuu lainsäädäntöön. Samalla tavalla työntekijä ei voi välttää turhaa työtä, joka johtuu esimerkiksi työtiloista ja -välineistä. Meiltä työntekijöiltä menee paljon aikaa hukkaan muun muassa huonon viestinkulun vuoksi, mihin saattaa vaikuttaa toimimaton työympäristö. 

Oli syy kiireeseen mikä tahansa, kiireestä pitäisi pyrkiä eroon vähentämällä hukkaa eli turhaa työtä. Kiirettä ei pystytä poistamaan tekemällä samoja asioita nopeammin. Työympäristö ja -välineet voivat auttaa hukan poistossa eli kiireen vähentämisessä. Työympäristöä ja -välineitä kehittämällä on jo parannettu teollisuudessa työn tuottavuutta, joten miksi tämä ei olisi mahdollista myös tietotyön osalta?


(cc) Jaime Fearer

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti